Debat Isu 'KO BN Dan Umno Murtad' - Minda Pondok Jangan Jadi Minda Karut

KOTA BHARU - Sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang dianggotai beberapa pondok di Kelantan, Minda Pondok, menolak berdebat dengan pihak lain kecuali Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengenai isu doa menghapuskan Umno dan Barisan Nasional (BN) serta mendakwa Umno sebuah parti murtad.

Ketua Biro Penerangan Minda Pondok, Harun Yahya berkata ini kerana isu itu ditimbulkan sendiri oleh Nik Abdul Aziz terutama dalam isu murtad dan Menteri Besar Kelantan itu perlu bertanggungjawab atas tuduhan berat itu.

"Ini soal membabitkan akidah yang ditimbulkan sendiri Nik Abdul Aziz dan kita menolak orang lain untuk menggantikan beliau.

"Orang yang layak berada sepentas dengan Nik Abdul Aziz (untuk berdebat) itu adalah penasihat Minda Pondok yang juga seorang tokoh agama, Tuan Guru Haji Abdullah Saamah," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

"Kenyataan Nik Abdul Aziz itu melibatkan soal akidah yang jika tidak dibincangkan, ia boleh memesongkan akidah umat Islam. Ini kerana Nik Abdul Aziz seorang tokoh dan juga menteri besar dalam kerajaan yang kenyataannya diikuti oleh ahli Pas dan rakyat Kelantan terutamanya," katanya.

"Sama ada Nik Abdul Aziz sahut atau pun tidak cabaran berdebat, Minda Pondok tetap terus memberi penerangan dan penjelasan kepada ahli Pas bahawa perjuangan Pas masa ini telah banyak tersasar dari landasan Islam sebenarnya.

Seharusnya Minda Pondok tidak menjadi 'Minda Karut', kalau Tok Guru tak boleh lawan sama Tok Guru, apa salahnya kalau sesama anak murid ? Tajuknya pun tetap sama takder lari, sama-sama buat keluar hujah, dan hujah-hujah itu sudah pasti datangnya daripada guru masing-masing.

Sampai kiamat pun Nik Aziz takkan berdebat, setakat nak cari publisiti tu bolehlah cabar dia, kalau nak kata Nik Aziz takut atau kenyataan Nik Aziz itu salah, semua orang sudah tahu apa jawapan Nik Aziz dan Pas, mereka akan mengatakan kalau salah dan boleh rosak akidah, kenapa majlis agama tidak tangkap?
 
Perlu diingat yang menyahut cabaran debat dari Minda Pondok tu bukannya NGO ataupun orang lain suku sakat, ia adalah Setiausaha Akhbar Nik Aziz, maksudnya ada kaitan dengan Nik Aziz, dan apabila cabaran itu berani disahut tetapi tidak disambut, ramai yang akan berpandangan kenyataan Nik Aziz itu ada hujahnya yang tersendiri, sebab itu SUA Nik Aziz berani menyahutnya.
 
Bukankah sangkaan itu semakin akan mengelirukan umat Islam, kalau benar-benar ikhlas dan tidak hanya ingin mencari publisiti murahan, berbincanglah atau berdebatlah dengan sesiapa sahaja yang punyai hak (ilmu pengetahuan) dalam meghuraikan hal itu.

Minda Pondok tak perlu banyak alasan macam puak Pas juga, nanti orang kata 2x5, bila begitu nak gadai pun tak laku, demi kebenaran 'gerok subuh kena bangun subuh', jika tidak lebih baik diam, dan isu doa 'KO BN' serta Umno murtad itu memang jauh bercanggah dengan ajaran Islam, semoga ada pihak yang benar-benar ikhlas bangkit untuk memperbahaskan isu berkenaan. Anda Mampu Mengubahnya.

"Ambo sero nak cabar Yusof Qardawi debat pulok ehh"

1 comment:

  1. kot2 ngo Pas jer ni,sengaja cabar lepas tu takut,nak bagi point kt parti sesat.lain kali jgn nak cabar kalau xbersedia,xpasal2 pas boleh cari makan dgn isu ni,ngo ni memang ngok

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...