Warisan 'Dikir Barat' HARAM Kerana Bertembung Dengan Ceramah PAS - Video

Seni warisan dikir barat yang begitu gemilang di Kelantan sebelum pengharamannya kini dilihat ianya semakin pupus ditelan zaman, mungkin sebahagian dari masyarakat menganggap pengharaman itu wajar kerana ianya hiburan yang melalaikan, namun tidak ramai pula yang sedar kepupusan dikir barat itu juga menyebabkan bertambahnya dikalangan muda-mudi menceburi budaya warisan yang baru seperti merempit dan terjebak dengan penyalahgunaan dadah.

Berbaloikah keputusan mengharamkan dikir barat itu jika dilihat dari kesannya dan tindak tanduk orang yang mengharamkannya ? Atau pengharamannya itu lebih kepada bermotifkan politik ? Oleh kerana aktiviti dikir barat yang rutinnya pada sebelah malam, dan dalam menghadapi pilihanraya pada tahun 1999, PAS terpaksa mengharamkannya disebabkan pertembungan aktiviti itu yang memungkinkan kehadiran rakyat di ceramah PAS agak berkurangan jika dibandingkan pada malam yang tidak ada persembahan dikir barat.

Sekiranya ia tidak bermotifkan politik ianya tidak akan diharamkan melainkan hanya melarang persembahan dikir barat yang berunsur negatif dan menggalakkan dikir barat yang positif, namun selepas pilihanraya dan isu ini mendapat tentangan hebat dari penggiat seni, fatwa haram itu tidak berkumandang lagi. Anda Mampu Mengubahnya.

28.5.1998 - KELANTAN HARAMKAN DIKIR BARAT
Kota Bharu,Rabu - Kerajaan kelantan hari ini mengharamkan pertunjukan dikir barat di negeri ini berkuat kuasa serta merta. Keputusan ini dicapai dalam mesyuarat exco yang dipengerusi oleh Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. 
Dikir Barat adalah suatu permainan tradisional yang paling digemari oleh masyarakat Melayu di Kelantan. Ianya wujud di kalangan masyarakat biasa di kampung-kampung dan pinggir bandar. Di dalam persembahan Dikir Barat terdapat satu kumpulan yang diketuai oleh seorang Tukang karut dan Tok Juara. Mereka akan mengarut sambil berbalas – balas pantun dan diikuti oleh awak awak sebagai suara latar dengan suara yang kuat dan lantang.
Dikir barat ini boleh dipersembahkan sebagai hiburan atau pun dipertandingkan. Permainan ini biasanya dimainkan oleh masyarakat di musim menuai padi dan juga di majlis perkahwinan. Pertandingan selalunya diadakan oleh persatuan-persatuan belia tempatan, badan-badan kerajaan ataupun orang-orang tertentu untuk mengutip wang. Dikir Barat adalah permainan yang baru jika dibandingkan dengan teater tradisional yang lain. Perkembangannya sukar diatasi kerana ianya sering menerima perubahan dari bentuk persembahannya dari masa ke semasa mengikut perkembangan zaman.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...