Nik Aziz Sifatkan Anwar Tidak Layak Jadi PM, Kerana Dia Bukan Ulamak

 " Tiada sesiapa di muka bumi ini yang tahu menjaga dunia termasuk menguruskan soal budaya, ekonomi serta harta benda, melainkan ulama." - Nik Aziz Nik Mat, 6 November 1999.

Oleh yang demikian apakah Nik Aziz merasakan bakal Perdana Menteri Pakatan Rakyat itu seorang Ulamak ?, atau Nik Aziz tidak mengjangkakan masa depan politik Pas yang terpaksa menerima Anwar sebagai ketua didalam pakatan yang dianggotai oleh Pas.

Jika begitu jelaslah Nik Aziz ni seorang yang bagaimana ? hukum halal haram seolah-olah Nik Aziz sahaja yang dapat tentukan, sesuatu perkara yang orang lain buat Nik Aziz kata haram, bila tiba giliran Pas buat perkara yang sama, Nik Aziz kata halal.

Apa itu Ulamak ? Adakah ulamak itu seorang Tok Guru, ataupun Ulamak itu seorang pakar sodomi seperti Anwar Ibrahim ?
  • Pengajar al-Quran dinamakan Tok Guru Al-Quran.
  • Pengajar fardhu ain dinamakan Tok Guru fardhu ain.
  • Pengajar dikir barat dinamakan Tok Guru dikir barat.
  • Pengajar mak yong dinamakan Tok Guru mak yong
  • Pengajar silat dinamakan Tok Guru silat.
  • Pengajar penipu, mencuri, membohong akan dinamakan dengan nama pelajaran yang diajar kepada orang berkenaan.
Jadi bila dilihat dan diperhatikan diri Nik Aziz, beliau hanya mengajar orang ramai bercakap mengenai parti PAS, lalu beliau dinobatkan sebagai Tok Guru Pas, dinaiktaraf sebagai mursyid am Pas. Inilah Nik Aziz.

Al-Quran telah mengtakrifkan ulama' dengan menyatakan dalam surah Fatir ayat 28,  Yang Bermaksud :
"Sebenarnya Yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang Yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun."

Sementara Rasullallah telah meletakkan para ulama sebagai pewaris nabi-nabi. Sabdanya yang bermaksud "ulama itu adalah pewaris nabi-nabi", maka sewajibnya mempunyai ciri-ciri berikut:
    • Memiliki ilmu-ilmu yang ditinggal oleh Nabi Muhammad SAW.
    • Mempunyai sifat dan peribadi yang mulia dan tinggi seperti Siddik, Amanah, Tabligh, Fatanah, bertaqwa, warak, beradab, susah marah, mudah maaf, bersopan, tidak gopoh-gapah, tidak mudah menghukum.
    • Tidak ada sifat-sifat busuk hati yang menyusahkan manusia dan makhluk. Bila kedudukan ini dicapai maka bolehlah dianggap sebagai ulama' seperti kata-kata Imam Hambali dalam perumpamaanya:
      Orang-orang yang bertaqwa pula baginda jelaskan dalam sabdanya yang bermaksud:

      "Tidaklah seseorang itu diletak (di dalam) kumpulan orang yang mutaqim sehinggalah ia meninggalkan sesuatu yang tak ada apa-apa (perkara yang haram atau ragu-ragu tentang halal haram) kerana takut (bimbang) kepada ada apa-apa (yakni terlibat dengan perkara haram atau tidak betul)"

      Nik Aziz juga lupa bahawa yang mengurus negeri Kelantan dibawahnya, bukan ulama'. Malah hal-hal ekonomi dijaga dan diurus oleh YB Husam Musa yang bukannya ulama' dan beliau hanya tegur, dengar dan ikut sahaja. Begitu juga hal-hal budaya, harta benda, hasil bumi negeri Kelantan, dan lain-lain dijaga oleh orang-orang yang bukan dikategorikan sebagai ulama'.

      Malah semua urusan Kerajaan Negeri dibawah pimpinan parti Pas termasuk juga Kedah dijaga oleh orang yang terdiri daripada bukan ulama'. Beliau tak sedar kata-kata nya di atas terkena keatas pentadbirannya sendiri. 

      Seterusnya bila diperhatikan ketua-ketua negeri Islam diseluruh negara Islam didunia hari ini pun, seorang pun tidak di kalangan ulama'. Cuma Nik Aziz seorang sahaja yang dikatakan Tok Guru, tetapi tidak diiktiraf sebagai ulama'. Kerana tidak termasuk ta'rif ulama oleh al-Quran dan Nabi Muhammad saw, sebab itu Nik Aziz sendiri pun banyak tidak tahu hal ehwal pengurusan dan tadbir negeri Kelantan sehingga berlaku penganiayaan terhadap rakyat, antara contohnya sebagaimana rakaman perbualan dengan jabatan dibawah penguasaan Nik Aziz. Anda Mampu Mengubahnya.

      Wanita bukan Islam gunting rambut lelaki bukan Islam pun Nik Aziz nak kenakan hukuman Hudud Pas.

        2 comments:

        1. Salam tuan empunya blog, mohon untuk linkan blog hamba, terima kasih

          http://www.cywarputrajaya.com

          ReplyDelete
        2. Si nyanyuk ni punca orang MELAYU berpecah & Anwar a.k.a kaki main bontot jgn pernah MIMPI dapat jadi PM..aku berani potong PIPIT lagi sekali klu ANWAR kaki BONTOT ni dapat jadi PM.

          ReplyDelete

        Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

        Blog Archive

        Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...