'Himpunan Janji Bersih' Dibenarkan ? - Nazri Aziz

IPOH - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata kerajaan tidak menghalang Himpunan Janji Bersih yang akan diadakan pada 30 ogos ini sekiranya dibuat secara aman dan bertamadun.

Beliau berkata, perhimpunan aman dibenarkan kerana ia telah termaktub dalam Akta Perhimpunan Aman dan penganjur perlu mengikut undang-undang yang sedia ada.

"Kita (kerajaan) tiada masalah sekiranya mereka adakan perhimpunan aman kerana negara kita mempunyai Akta Perhimpunan Aman. Apa yang penting penganjur tidak melibatkan isu politik dalam perhimpunan itu," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan hari raya menerusi Program 'Ihsan Ramadan dan Aidilfitri' di sini, hari ini.

Nazri berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai perhimpunan yang dijadual diadakan di Dataran Merdeka pada 30 Ogos sempena sambutan Hari Kemerdekaan tahun ini. - Bernama

Kenyataan Menteri tersebut perlu difahami dalam konteks perhimpunan aman sepertimana perhimpunan menyambut hari kemerdekaan atau perhimpunan yang pernah dianjurkan Pas yaitu perhimpunan hijau dsbnya.

Untuk perhimpunan berbentuk demontrasi, melalak kearah provokasi yang boleh menggangu gugat ketenteraman awam dan boleh mendatangkan mudarat  tetap haram disisi undang-undang Malaysia dan juga Islam.

Persoalannya sejauh manakah pihak penganjur boleh menjamin bahawa perhimpunan yang akan diadakan itu aman tanpa sebarang provokasi keatas mana-mana pihak ? Anda Mampu Mengubahnya..

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...