Kalau Awang Adek Pun Tak Tergamak Pemuda Pas Tergamak Demi DAP

Timbalan Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Dr Awang Adek Hussin ketika mengulas mengenai desakan Dewan Pemuda Pas Kelantan yang mahukan Nasharudin melepaskan jawatan Ahli Parlimen Bachok, Awang Adek berkata, ia adakan desakan yang tidak relevan.

Ini desakan yang mengikut nafsu sepatutnya bulan Ramadan ini kita tidak boleh mengikut nafsu. Sementelah tempoh pilihan raya semakin dekat, jadi saya rasa desakan begitu tidak perlu dilayan kerana beliau dipilih oleh rakyat.

“Biarlah tempoh berkhidmatan beliau tamat sehingga parlimen dibubarkan dalam sedikit masa lagi,” katanya. 
 
Dalam pada itu, beliau turut beranggapan kenyataan yang dibuat oleh bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa berkemungkinan mewakili ramai lagi ahli Pas lain yang enggan bersuara.

Menurutnya, apabila pandangan sedemikian dilontarkan ia adalah suatu pandangan yang berani daripada seorang seorang bekas pemimpin tertinggi parti itu, beliau sendiri pernah menerima maklum balas daripada golongan profesional yang tidak menyenangi gandingan Pas dan DAP.

“Saya percaya beliau tidak sendirian dalam pandangan itu kerana bersamanya masih ada segelintir lagi ahli Pas lain yang turut tidak menyenangi gandingan Pas DAP.

“Namun ahli lain mungkin tidak seberani Nasharudin yang telah melihat hala tuju Pas kini semakin terpesong dari landasan perjuangan asal dan kini mengikut haluan DAP,” katanya kepada pemberita pada majlis berbuka puasa bersama jabatan kerajaan dan badan bukan kerajaan di dewan Haji Hussin.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pandangan Nasharudin yang mencadangkan Pas keluar dari Pakatan Rakyat apabila DAP enggan menerima hudud.

Seburuk-buruk pemimpin Umno, buruk lagi pemimpin Pas, biarpun Nasharudin bukanlah rakan seperjuangan Awang bahkan lawan politik bagi beliau, namun keadaan itu tidak dijadikan peluang bagi beliau mengambil kesempatan dengan memberi tekanan dari apa yang telah berlaku terhadap Nasharudin. 

Bahkan Awang turut dilihat sebagai seorang pemimpin yang berfikiran terbuka dan matang dengan ketepatan pandangan yang mengambil kira semua faktor termasuk faktor bulan mulia umat Islam,  jangkamasa untuk diadakan piliharaya dan juga menghormati hak rakyat Bachok yang memilih Nasharuddin sebagai pemimpin.

Sangat tidak wajar bagi pemuda pelampau Pas yang bernafsu 'Khawarij' mendesak Nasharuddin melepaskan jawatan sebagai Ahli Parlimen Bachok semata-mata kerana pendirian Nasharuddin untuk tegakkan hukum Allah dan enggan berkerjasama dengan kafir yang lantang menentang Islam.
 
Kehairanan sungguh dengan pemikiran puak-puak Pas sekarang ini, demi DAP mereka sanggup diperkudakan dengan berbalah sesama Islam untuk menjaga hati DAP, sedangkan pemimpin Umno sendiri tidak tergamak untuk melakukan perkara yang sama walaupun mereka turut berbeza pandangan didalam perjuangan masing-masing, 
 
Entahlah syaitan apa yang merasuk Pas sehingga sanggup melakukan apa sahaja demi DAP, sehinggakan pernah satu ketika dulu seorang pemimpin Pas yang juga Ahli Parlimen Kota Bharu dalam ucapannya berkata " Over My Dead Body" kepada sesiapa sahaja yang cuba-cuba nak apa-apakan si Karpal Singh berkaki tayar itu....Anda Mampu Mengubahnya...

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...