Kematian Dinesh : PKR Mahu Inkuiri Awam Diadakan Oleh Suhakam

Parti Keadilan Rakyat (PKR) menggesa satu inkuiri awam diadakan oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berikutan kematian lelaki yang ditembak anggota polis di hadapan lampu isyarat berhampiran dengan Pusat Membeli Belah Ampang Point Selasa lepas.

Ahli Parlimen Kapar yang juga Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR, S. Manikavasagam berkata beliau akan melaporkan isu tersebut kepada Suhakam agar keluarga mangsa mendapat pembelaan secepat mungkin.

"Saya akan bawa isu ini kepada Suhakam agar satu inkuiri awam dapat diadakan dengan segera. Pada masa yang sama, kita akan menghantar memorandum bantahan kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar," katanya kepada pemberita dalam satu sidang media di Ibu Pejabat PKR pada Isnin.

Pada 21 Ogos lalu, Dinesh, 26, ditembak mati oleh polis di Ampang ketika dia dalam perjalanan untuk keluar makan bersama rakan-rakannya pada pukul 1 pagi.

Akibat tembakan itu mangsa dikejarkan ke Hospital Ampang. Mangsa meninggal dunia dua hari kemudian selepas mengalami pendarahan otak.

Berdasarkan laporan bedah siasat yang dikeluarkan Hospital Kuala Lumpur mendapati mangsa ditembak dua kali - satu di belakang kepala dan satu lagi di lengan kiri.

Pada Ahad, Ketua Polis Daerah Ampang, Amiriudin Jamaluddin mempertahankan tindakan anggotanya menembak Dinesh kerana mangsa dan rakan-rakannya cuba mencederakan anggota polis dengan parang.

"Mereka meluru ke arah anggota polis dan pegawai saya terpaksa melepaskan tembakan untuk mempertahankan diri," katanya.

Berdasarkan kenyataan yang dikeluarkan sebelum ini, polis mendakwa mangsa dikatakan terlibat dengan pergaduhan dengan 'Geng Viva' sebelum kejadian menyerang anggota polis menggunakan parang. -Mstar.

6 comments:

  1. kalau melayu kena tembak? haram ..

    ReplyDelete
  2. yang ada kelebihan je akan di tuntut kalau orang melayu yang mati lantak korang le...... takkan nak tunggu polis lak kena tetak baru leh tembak. kalau dalam gelap2 mana nak sempat nak ambil kayu cota pukul penjenayah yelah parang lagi panjang dari cota tambah lagi parang samurai.

    ReplyDelete
  3. Inilah dia bila dah naik tocang. Segalanya nak di inquiri awam. Rakyat malaysia tiada kasta, semuanya sama. Siapa yang buat kesalahan jenayah, patut di ambil tindakan. Saolah olah, masyarakat menyebelahi penjenayah, atas dasar keadilan kononnya. Pirahhhh"....

    ReplyDelete
  4. tembak aje mana2 penjenayah yg cuba keamanan negara...
    kalo jumpa ular jgn tembak?????

    ReplyDelete
  5. satu sebab penjenayah bermaharajalela , PKR lah yang jadi pembela...

    ReplyDelete
  6. berapa byk inkuiri awam pun kalau x salah apa nk takut..biar jelas dan tiada lg tuduh menuduh dan prasangka buruk..

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...