Rakaman Asal Khutbah Aidilfitri 2012 (MAIK) Yang Sangat Ditakuti Pas

Kalau jumpa Syaitan biasa baca Ayatul kursi, tapi kalau jumpa puak Pas baca ayat diatas, ia cukup takut dan jarang sekali pemimpin-pemimpin Pas memetik ayat tersebut...
Semalam lidah rasmi Pas yaitu Harakah menyiarkan artikel yang mengaitkan khutbah aidilfitri yang disediakan oleh Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) sebagai berunsur politik, dimana dalam artikel itu menyebut,

"Sementelahan pula isi khutbah itu bukan berpihak kepada Pas tetapi berpihak kepada kerajaan UBN, apabila isinya menyindir mengenai himpunan Bersih dan juga aktiviti ibadat anjuran kerajaan Pas seperti mendirikan solat terawih di perkarangan stadium Sultan Muhammad Ke IV?

"Kita turut menyatakan kesyukuran kerana dapat berhimpun dalam masjid, dalam rumah Allah, bukan di medan-medan, di padang-padang atau di jalanan untuk menimbulkan keadaan keresahan dan mencetuskan perbalahan dan pergaduhan". Itu antara sebaris isi khutbah yang memedihkan. Untuk apa kata-kata ini diselit kalau bukan atas niat hendak menyakitkan hati? Penganut politik yang peka mudah menangkap maksud di sebaliknya.

Melihat polimek mengenai khutbah raya ini saya nampak yang perlu bertanggungjawab ialah panel yang menyediakan teks berkenaan. Dalam hal ini Mufti lah yang bertanggungjawab sebab beliau adalah ketua panel berkenaan. Seharusnya Mufti lebih bertanggungjawab dan tidak menggunakan sewenang-wenangnya kuasa yang diberikan kepadanya.


Datuk Mufti kena pantau dan semak betul-betul isu khutbah berkenaan atau mana-mana khutbah yang dikeluarkan oleh Maik agar ia tidak menimbul masalah. Kita tidak mahu peranan dan fungsi Maik yang suci dan tidak berpihak itu dianggap sebagai alat kepada pihak tertentu.
"

Bagaimanapun Gk merasa sangsi dengan apa yang disebut oleh Harakah itu sebelum membacanya sendiri di laman MAIK berkaitan isi kandungan teks khutbah itu, ternyata apa yang ditohmah oleh Harakah itu itu tidak benar sama sekali, persepsi yang mereka bawa  jauh tersasar dari maksud sebenar keseluruhan isi kandungan teks khutbah tersebut.

Yang mana kandungan teks khutbah itu menyeru umat Islam supaya bersatu dan jangan bermusuh-musuhan bagi menjaga dan mengekalkan keamanan yang dikecapi pada hari ini, namun kalau ada yang terasa, apakah benar mereka yang telah memecahbelahkan perpaduan umat Islam di negara ini. 

Dibawah adalah sebahagian dari kandungan teks khutbah yang disediakan oleh MAIK yang telah Gk rakamkan sendiri untuk dinilai bersama, usahlah Pas takut kepada perpaduan umat Islam, hanya syaitan sahaja yang takut dengan kesatuan itu....Anda Mampu Mengubahnya...

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...