PAS: Kami Tak Layan Kerjasama Dengan UMNO Walaupun Atas Dasar Perpaduan

SHAH ALAM - Pas mengulangi pendirian menolak ajakan berterusan Umno mahu menjalin kerjasama sambil menyifatkan pelawaan itu bukan kerana perpaduan ummah, sebaliknya hanya bermotifkan politik semata-mata.

Sehubungan itu Pas menegaskan pihaknya tidak akan "melayan mereka", meskipun Umno kelihatan mengulangi pelawaan pihaknya sejak 2008.

Ketua Penerangannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, tidak akan wujud kerjasama antara Pas dan Umno walaupun atas dasar perpaduan ummah kerana baginya isu perpaduan dalam konteks negara sengaja ditimbulkan tetapi ia bukan tujuan utama.

“Kami tidak akan kerjasama dengan Umno. Mereka (Umno) hanya guna isu perpaduan dalam negara tetapi realitinya, perpaduan yang dibangkitkan itu hanya menjurus kepada kepentingan politik semata-mata,” katanya kepada Sinar Harian Online.

Semalam, Ahli Majlis Tertinggi Umno, Dr Mohd Puad Zarkashi menyokong kuat agar Pas dan Umno menjalin kerjasama demi perpaduan umat Islam dan ia bukan sesuatu yang mustahil untuk dijadikan realiti.

Menurutnya, jika dilihat dari sejarah, Pas dan Umno sendiri pernah berada dalam kerajaan campuran pada awal 1970-an.

“Saya tidak nafikan Pas dan Umno pernah jalin kerjasama dengan mewujudkan kerajaan campuran satu ketika dahulu tetapi kami sendiri sudah belajar dari pengalaman lepas,

“Sebaliknya yang berlaku ialah, jika mereka (Umno) terdesak, baru mahu berpakat supaya bersatu tetapi tindakan mereka tidak sejajar dengan apa yang mereka lakukan,” tegas Tuan Ibrahim.

Bagaimanapun, beliau menghargai ajakan Umno supaya menjalin kerjasama bersama Pas tetapi mereka tidak akan melayan ajakan tersebut.

“Bagi saya, ajakan yang dibuat ini sebagai satu perangkap semata-mata kerana Umno mula tergugat dengan sokongan rakyat yang diberi kepada Pas ketika ini,” katanya.

Sebelum ini, beberapa pemimpin Umno menyambut baik dan menerima secara positif saranan Ahli Majlis Syura Pas, Nasharudin Mat Isa yang mahu merencanakan semula perpaduan umat Islam terutamanya melibatkan Umno dan Pas.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, Umno tidak pernah menolak kemungkinan bekerjasama dengan Pas demi perpaduan ummah.

Sebelum ini, Nasharudin mengingatkan Pas supaya tidak terlalu mengejar kuasa hingga sanggup meletakkan prinsip Islam di tempat kedua.

Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali turut sepakat dengan pandangan yang diberi oleh Tuan Ibrahim dan menegaskan sekali lagi yang tidak akan wujud kerjasama antara Pas dan Umno buat masa ini.

“Pendirian kami tetap sama, kerjasama antara Pas dan Umno tidak akan wujud,” tegasnya.

Beliau berkata, pihaknya percaya yang ajakan itu bukan semata-mata kerana perpaduan tetapi hanya bermotif ajakan politik.

“Mereka (Umno) ajak bersatu tetapi saya yakin yang mereka cakap dalam konteks politik saja," ujarnya.

Beliau juga menambah, Pas ketika ini hanya akan fokus kepada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang bakal menjelma tidak lama lagi.

“Kita tak mahu layan mereka, itu pendirian kita,” tegasnya. - Sinar Harian

4 comments:

  1. itu adalah cakap orang yang bodoh sombong otak letak kat lutut....satu hari nanti kamu akan melutut..otak kosong macam tong kosong...

    ReplyDelete
  2. ulamak politik yang goblok

    ReplyDelete
  3. kalu ada umur, saya akan tunggu masa kejatuhan manusia macam ni...dengan melayu/islam tak nak bersatu...dengan kafir nak...sepatutnya manusia macam ni di panah petir lagi baik....memang sial

    ReplyDelete
  4. Ini adalah contoh ulamak babi haram jadah parti Pas laknat.
    Tua nak mampus barisan ulamak2 babi Pas hanya tahu menjilat puki cina dapigs laknat.
    Penyatuan umat melayu hanya menjadi nanah dalam hati ulamak2 babi pas lahanat.
    Binatang ukamak babi pas ni adalah lebih baik kau orang tukar sj agama kau orang dan jamah saja daging babi bersama dapigs lahanat dan memang kau orang pun lahanat.
    Manusia kapiag yang tak boleh di ajak berungding2 Ulamak babi pas memang banyak meentang agama Allah.
    Ulamak babi pas jgn lah nak beralasan lagi.
    Terlalu sedap puki cina lahanat sampai umat melayu sendiri kauorang hina dan tinggalkan.
    memang dasar ulamak 2 pas babi haramjadah.
    Makandan jilat taik babi tu puas2.
    Laknat punya manusia.Kapiaq.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...