Video - Kabinet Bayangan, Anwar Menggigil Terima Amaran Tegas Dari DAP

KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menyahut cabaran Datuk Seri Najib Tun Razak supaya Pakatan Rakyat (PR) menubuhkan kabinet bayangan, sebaliknya berkata kabinet bayangan hanya sesuai diamalkan di United Kingdom (UK) dan Australia.

Pendirian Anwar jelas bertentangan dengan kenyataannya pada 2008 bahawa beliau mahu membentuk kabinet bayangan sebagai alternatif kepada kerajaan Barisan Nasional yang didakwanya tidak stabil ketika itu.

"Kabinet bayangan ini tidak menjadi amalan politik di Amerika, Perancis, Thailand dan Indonesia.

"Siapa yang bakal jadi menteri dan timbalan menteri adalah senarai kepimpinan kanan ketiga-tiga parti (Pakatan Rakyat) jika mereka memenangi kerusi," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini, Isnin.

Semalam Perdana Menteri mencabar Pakatan Rakyat (PR) menubuhkan kabinet bayangan sebelum berangan-angan menubuhkan kerajaan sebenar dengan memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Untuk menyatukan perpaduan diantara kaum bukannya sesuatu yang senang, Anwar cakap semua senang, meliwat orang pun senang, ni lah bahananya, nak satukan kesefahaman dikalangan pemimpin yang bercakap sedap pun susah apatah lagi untuk satukan rakyat bawahan. Masalah sebenarnya tak nak sebut pasal kabinet bayangan ni bukannya apa, faham-fahamlah kan, bertambah faham lagi bila dengar penjelasan dari pemimpin DAP dibawah.

Tapi sayang sekali kekuatan komponen Barisan Nasional tidak seutuh dahulu, pemimpin BN sendiri yang gagal mengekalkan kesatuan itu sehingga terbentuknya pembangkang yang kuat, sedangkan untuk membinanya bukan sesuatu yang mudah, namun apabila parti melahirkan semakin ramai pemimpin-pemimpin yang tamak haloba rakuskan kuasa untuk mencipta kekayaan didalam parti, maka sesebuah parti itu tidak mustahil akan hancur dengan sendirinya. Hayati dengan teliti kata-kata pemimpin DAP dibawah, Anda Mampu Mengubahnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...