Pemandu Teksi Di KL Catatkan Reputasi Paling Teruk Didunia

KUALA LUMPUR - Hanya mengunakan beg selimpang, beg kamera kosong di leher dan mengenakan seluar longgar saya berlagak untuk menjadi sebahagian pelancong Mat Salleh.

Dilahirkan dalam keturunan campuran British Cina Malaysia, saya ditugaskan untuk "menyamar" sebagai pelancong yang menggunakan perkhidmatan teksi di Kuala Lumpur, yang dikatakan mempunyai reputasi pemandu teksi paling teruk di dunia, menurut LondonCabs.co.uk.

Laman web popular TripAdvisor juga memberi amaran kepada pelancong agar berwaspada dengan pemandu teksi di KL yang "enggan menggunakan meter".

Memetik laporan TripAdvisor "umumnya ia seperti serupa dengan rompakan di siang hari, dan apabila tawar-menawar berlaku, ia dibalas dengan isyarat yang kasar atau bahasa kesat ...".

Pada Virtualtourist.com pula, pengunjung mencatatkan: "Saya telah mengembara ke serata dunia, saya boleh memberitahu anda pemandu teksi di KL adalah yang paling buruk yang pernah ditemui."

Sementara itu antara reaksi menjawab: "Setuju!Mereka memang terkenal di seluruh dunia untuk menipu pelanggan ! "

Jadi dengan menyamar sebagai pelancong, saya dapat belajar bahawa apabila anda seperti hilang arah dan akan mendapat "kawan" dalam tempoh yang singkat di Jalan Bukit Bintang.

"Hello, kenapa dengan anda?"

"Di mana anda mahu pergi, Cik?"

"Teksi puan?"

Kes ujian pertama saya adalah seorang lelaki berkaca mata yang melompat keluar dari garisan tempat menunggu teksi dengan perkataan "Teksi bermeter" seperti ditampal di setiap sisi teksi.

"Puduraya?" Saya bertanya.

"Tiada masalah," jawabnya.

Teksi bergerak memulakan perjalanan melalui bangunan pusat membeli belah Lot 10 di sepanjang Jalan Sultan Ismail ke pusat bandar Kuala Lumpur.

Pemandu teksi agak sopan dan mesra.

Beliau bertanya dan mengambil tahu sedikit sebanyak tentang latar belakar saya, apa yang saya lakukan di sini dan kemudian menawarkan beberapa perjalanan yang menarik untuk saya berlibur: ke Genting Highlands pergi dan balik? RM250. Zoo Negara? RM100.

"Di England, orang mempunyai banyak wang (kaya), UH?"

"Ada kemelesetan," saya menjawab.

"Apabila anda di Malaysia, wang anda sangat besar!"

Saya bertanya seperti tidak tahu: "Apakah tanda pada tingkap anda sepatutnya menggunakan meter"

Hanya teksi di perhentian teksi sahaja yang menggunakan meter, beliau menjelaskan sabar.

Kami telah melalui kira-kira 2km dalam masa kira-kira lima minit. Yuran adalah RM25.

Saya melihat di laman web Tambang Teksi Malaysia Auto laman web memberitahu, bahawa perjalanan tersebut seharusnya hanya berjumlah RM8.

Saya meminta resit, dan dia mengoyakkan slip dari buku resit merah jambu dan menyerahkan kepada saya, dengan senyuman yang tidak diketahui.

Saya membuat tinjauan kepada lima teksi untuk cuba membuat perbandingan tambang.

Tidak seorang pun yang menggunakan meter, dan semua mempunyai alasan yang bijak: solat Jumaat, kesesakan lalu lintas yang sangat buruk, sukar untuk mencari pelanggan, mesin rosak.

Daripada semua pemandu teksi saya temui, hanya seorang sahaja yang tidak mengenakan bayaran terlalu mahal iaitu seorang lelaki dalam 60-an awal.

Beliau tidak menggunakan meter ketika mengambil saya dari Jalan Tun HS Lee ke Pavilion di Bukit Bintang dan harga tambang adalah RM10, hampir sepadan pengiraan Auto Tambang Teksi Malaysia.

Itu satu dalam 11 pemandu teksi yang saya temui. Mereka tidak berniat jahat atau bersikap kurang ajar pada pelanggan namun bila mereka tidak menggunakan meter dan cuba menaikkan harga tambang itu sangat menyedihkan. - Mstar

4 comments:

  1. Kenapa kerajaan terlalu manjakan pemandu teksi padahal kebanyakan rakyat sudah terlalu menyampah dan meluat dengan mereka!

    ReplyDelete
  2. baru2 ini pemandu teksi dh dpt baucer tayar. seolah2 pemandu teksi ini manja dan sedang dimanjakan. tak mengapalah, sudah rezeki mereka. satu benda yg lupa bahawa 'simanja' inilah yg sebenarnya pembawa pertama imej negara. buruk layanan yg diterima pelancong (terutama pelancong luar) maka buruklah imej negara yg tersemat di kepala pelancong. bila spad buat operasi, maka timbullah isu kerajaan zalim bla bla bla. cadangan aku, dalam misi meningkatkan imej dan jenama pelancongan malaysia serta kepuasan hati pelanggan/pengguna teksi domestik, suatu penguatkuasaan tegar patut dilakukan. jangan kira sgt dgn undi, untuk mencapai sesuatu memang risikonya akan terkorban sesuatu (undi). mana2 pemandu teksi yg melanggar peraturan, kenakan tindakan. bukan semua pemandu teksi buta perut, jd yg akan tinggal nanti hanyalah pemandu2 teksi yg mempunyai hati nurani yg murni dan bukan hanya mementingkan perut masing2...

    ReplyDelete
  3. teksi kat kl, kena buka pintu lepas tu tanya, destinasi, dia pergi ke tak, kemudian pakai meter ?, kalau ok baru naik.

    patut yang tak pakai meter, pakai logo baru teksi tiada meter.....

    ReplyDelete
  4. pemandu teksi kebanyakan dari mereka teraniaya dgn kaedah peras dari syarikat teksi jadi penumpang menjadi mangsa mereka. sistem kerajaan memberikan permit kepada syarikat teksi. menyebabkan pemandu teksi terpaksa membayar sewa harian yg tinggi kpd syarikat teksi . untuk kereta BLM harian sebanyak RM43 hingga RM50 SEHARI. klu PESONA pula RM53 HINGGA RM 60. cuba lihat bagaimana pemandu teksi di bebani hutang harian yg tinggi. sebagai contoh rakan saya baru keluar teksi sebulan, dan di sebabkan masalah teknikal minyak dan gas. kereta kena repair di pusat proton . skrg dah 5 hari terbengkalai. mana nk cari duit harian tu.. sapa nk tolong. jd mintak pihak SPAD dan kerajaan sediakan model yg sempurna utk pemandu teksi ni.. mereka terasa seperti membayar kepada ALONG SYARIKAT TEKSI. BERI LA permit kepada mereka. dan rampas permit itu jika berlaku kesalahan . baru 2 ini saya dirompak ketika memandu teksi di taman salak selatan. muka saya pecah ditumbuk.. kami tiada insuran. kemana tempat utk mengadu. jgn anda komen kalau anda tidak tahu situasi sebenar kawan.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...